Valla IP aktivitetspark

images/Aktivitetspark/Valla-IP-aktivitetspark_logo.JPG

Valla IF planerar för en aktivitetspark och här presenterar vi arbetet kring detta.

Taggar: Valla IP Aktivitetspark

Stöd till andra projekt

Markera som inaktivMarkera som inaktivMarkera som inaktivMarkera som inaktivMarkera som inaktiv

Att driva offentliga projekt, som marknadsförs på diverse hemsidor leder även till en hel del nya möten och kontakter. Sedan en tid tillbaka har vi haft lite mejlkontakt med Hultsfred Gymnastikklubb som även dem planerar för ett större projekt. Idag hade vi ett givande telefonmöte där vi berättade om våra projekt, och gav lite konkreta tips kring hur dem kan jobba vidare med bland annat tillgängligheten i deras kommande projekt.

Uppdatering 200703

Som vi skrivit tidigare skrevs avtal med Unisport den 11 juni. Sedan dess har vi nu skickat in avtal och rekvirering av en första utbetalning från Allmänna arvsfonden, och nu idag begäran om utbetalning från Jordbruksverket. Snart går vi in i nästa fas, med intäkter och kostnader som ska redovisas.

Inför bygget har vi fått i uppdrag att hitta lämpligt företag som kan hjälpa oss med byggstaket runt grusplanen. Vi har fått kontakt med flertalet företag som lämnat olika prisförslag, men ett företag föll oss extra i smaken, och förslaget är nu lämnat till Unisport som tar beslutet.

Snart byggstart! Ska bli så spännande. Vecka 31 kör vi igång!.

Avtal skrivet

Nu har vi positiva nyheter för Valla IP aktivitetspark. Igår torsdag skrev Valla IF under avtal med Unisport Sweden som kommer bygga vår fantastiska aktivitetspark. Planerad byggstart är vecka 31, och bygget förväntas pågå under 8 veckor. Grusplanen kommer självklart att spärras av under denna tid, och tillträde är strängt förbjuden. Detta påverkar så klart våra verksamheter som i vanliga fall använder grusplanen och boulebanorna.

Valla IP Aktivitetspark byggs med stöd från Leader Södermanland (EU-medel från Landsbygdsfonden) och Arvsfonden. Syftet med aktivitetsparken är att bidra till förbättrad hälsa för alla i Valla med omnejd, men särskilt för barn och unga samt barn/vuxna med funktionsnedsättning.

Info inför byggmöte

Igår den 1 mars informerades föreningens två yngsta lag med föräldrar om den kommande aktivitetsparken. En kortare powerpoint visades och fokus låg på att informera om ytorna på aktivitetsparken och om tidsplanering. Självklart informerade vi om att aktivitetsparken blir möjlig tack vara Allmänna arvsfonden och Leader Sörmland som tillsammans stödjer projektet med nästan 3 miljoner kronor.

Ett grafiskt filmklipp på ca 1 minut publicerades idag på sociala medier, med utgångspunkt i att informera om finansiärer, entreprenörer och om ytorna i aktivitetsparken. På onsdag 4 mars är det byggmöte.

Under förgående vecka har kansliet på föreningen fått påringning av lärare från den närliggande skolan som haft frågor kring aktivitetsparken - anledningen? Jo skoleleverna pratar om aktivitetsparken, och lärarna har svårigheter att svara på frågorna. Därav önskade man lite information. Kul att aktivitetsparken engagerar! Vi har även kontaktas av den lokala tidningen Katrineholms Kuriren som skriver om att vi nu fått total täckning ekonomiskt.

Alla papper på bordet

Hej,

nu har vi äntligen alla papper på plats och vi är nu redo att hoppa bort från administrativt kontorsjobb till att faktisk börja göra konkreta saker. Nu har vi planerat ett avtalsmöte, och i slutet på denna vecka hoppas vi kunna ha ett datum för byggstart.

LEADER Sörmland beviljar ansökan

Då kom äntligen ännu ett besked som vi väntat på. Leader Sörmland godkänner ansökan för medfinansiering och igår onsdag beslutade styrgruppen att bevilja Valla IF ekonomiskt stöd för att bygga Valla IP Aktivitetspark.

Vi passade även på att skicka ut en nyhet på föreningens facebooksida:

Fantastiska nyheter gällande aktivitetsparken <3

Igår beviljade Leader Sörmland vår ansökan om finansiering av aktivitetsparken. Nu är det nära byggstart.

Tillsammans med privatpersoner, Lions Katrineholm/Oppunda, Sörmlands Sparbank, Katrineholms kommun, Allmänna Arvsfonden och Leader Sörmland har vi nu fått ihop 2 930 000 kronor till Valla IP Aktivitetspark. Så himla grymt jobbat! Nu kör vi!

Ni som följer vår egna Facebook-sida Valla IP Aktivitetspark fick denna underbara nyhet redan igår. Följ oss där!