Valla IP aktivitetspark

images/Aktivitetspark/Valla-IP-aktivitetspark_logo.JPG

Valla IF planerar för en aktivitetspark och här presenterar vi arbetet kring detta.

Taggar: Valla IP Aktivitetspark

Bygglov

Markera som inaktivMarkera som inaktivMarkera som inaktivMarkera som inaktivMarkera som inaktiv

Efter några turer med bygglovet - med kompletteringar och med att besvara remiss-svar har Valla IF nu fått bygglov för att påbörja bygget med aktivitetsparken. Vilken lättnad. Det betyder dessutom att vi nu fått in sista bilagan för den ansökan vi ska skicka in för ekonomiskt stöd för en del av aktivitetsparken.

Bygglovsansökan inskickad

Steg efter steg närmar vi oss byggstart. Nu är bygglovet inskickat, och efter samtal med bygglovshandläggare och kontakt med Unisports är ansökan även kompletterad. Så nu har vi fått ett ärendenummer, och bygglovet ska skickas ut på remiss.

Samhällsbyggnadsförvaltningen

Vart dras gränsen för vad som kan ingå i en aktivitetspark? Precis i utkanten av vad som är planerat för Valla IF:s aktivitetspark har en miljö uppstått som är rik på diverse fjärilsarter. Delar av den grusplan som kommer att användas till aktivitetsparken är en del av denna rika miljö. Så med en drivande hembygdsförening i Valla kom en kallelse till samhällsbyggnadsförvaltningen för att föra en dialog hur vi kan kombinera aktivitetsparken med en eventuell fjärilspark. Då den tilltänkta fjärilsparken ligger på det område Valla IF har nyttjanderätt för kommande 10 år kommer parken bli ett samarbete mellan Katrineholms kommun och Valla IF.

Ett första utkast AAF

Idag blev ett första utkast klart för den ansökan vi ämnar att skicka till allmänna arvsfonden. Denna skickas nu ut till styrelsen för fortsatt arbete. Vi har redan skickat en ansökan till jordbruksverket och deras LEADER-projekt. Nu väntar vi bara på lite korrigeringar, bilagor och så att semestrarna är över.

Valla IF på Katrineholms-Kuriren

I samband med att den lokala tidningen Katrineholms-Kuriren besökte Valla IF för att göra ett reportage om Valla IF 100 år fick dem nys om aktivitetsparken vi planerar för. Så efter mötet i Valla kontaktades jag (läs Mathias) av en man på Katrineholms Kuriren som var intresserad att boka en träff för att veta mer om aktivitetsparken. Så efter lite planerande och ändrande träffades vi i tisdags hemma hos mig och samtalade kring aktivitetsparken. Så den 190802 kom det en artikel i tidningen. Det är så roligt att arbetet med aktivitetsparken sprider sig, och att intresset är stort. Inte minst märks det när man arbetar vid Valla Idrottsplats och personer som går förbi gärna stannar och pratar en stund om aktivitetsparken. Hur bra det kommer bli för Valla, och hur kul det ska bli att se parken färdig.

För att se artiklarna, se länkar ovan (krävs dock plus-medlemskap)

Möte funktionsrättsrådet 2019-07-10

Idag var vi tre stycken från Valla IF inne i Katrineholm och hade ett givande möte med funktionsrättsrådet. På mötet deltog bland annat representanter från 5 olika diagnosområden. Målet med mötet var att presentera aktivitetsparken och få feed-back på anpassningar som bör göras i aktivitetsparken utifrån olika handikapp/funktionsnedsättningar. Vi går nu i och med detta in i nästa fas i förarbetet.

Kommande matcher

Om du inte kan se modulen - läs in osäkra script i din webbläsare.