Löparbanor

Runt om i aktivitetsparken kommer löparbanor att snirkla sig runt. Underlaget är en gummiblandning som erbjuder en mjuk löpning, och Read More

Motorikbana

Mitt i parken kommer ni hitta motorikbanan. Våra minsta yngsta besökare kommer att träna upp sin balans på de många Read More

Avslappningsyta / yoga

Centralt i aktivitetsparken återfinns ett större grönområde i plan terräng. Underlaget är en konstgräs som är mjukt och verklighetstroget. På Read More

Fotbollsplan

Närmast entrén till aktivitetsparken åter finns en fotbollsplan med konstgräs. Spelformer upp till 5 mot 5 är lämpligt, men även Read More
images/Aktivitetspark/Header_aktivitetspark_kategori.jpg

Välkommen till Valla IP Aktivitetsparks sida här på vallaidrottsforening.se. Här kan du läsa allt om projektet, från start till mål och vidare in i framtiden. Projektet görs som ett LEADER-projekt som innebär att vi engagerar lokalbefolkningen i projektet för att vara med att utveckla landsbygden. Projektet blir böjligt genom ekonomiskt stöd från Allmänna arvsfonden och EU-medel från europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling genom jordbruksverket.

Taggar: Valla IP Aktivitetspark

Markarbete

Efter kontakt med Unisports idag har vi informerats om att man noterar att rötter kommer upp i grusplanen som dels påverkat asfalten och dels kommer att störa framöver. Man väljer därför att lägga ner lite extra jobb på markarbetet nu, så att vi inte får problem sedan. Det fördröjer så klart klar-datum.

Sporten på Katrineholms-Kuriren

Vi fick besök av Göransson på sportredaktionen under eftermiddagen 7/9. Var ett givande möte. Prel kommer det att publiceras i slutet på veckan.

Möte med RF-SISU

Idag hade vi ett möte med företrädare på RF-SISU. Vi pratade en hel del om Valla IP Aktivitetspark. RF-SISU har varit med sedan första planeringsmötena, och fick nu en uppdatering kring bygget. När aktivitetsparken står klar är tanken att vi ska fylla den med massa aktiviteter och där kommer RF-SISU vara oss behjälpliga.

Under eftermiddagen har vi även haft kontakt med en grafiker för att strukturera det fortsatta arbetet med informationstavlan som ska sättas upp intill anläggningen.

Arvsfondens barometer och VIF på radio

Allmänna arvsfonden släppte i dag sin barometer där det bland annat framgår att enbart 3 projekt beviljades bidrag i Sörmland förra året. Valla IF och projektet Valla IP Aktivitetspark var ett av dessa. Vi blir uppringda av Sörmlands radion P4 under eftermiddagen. In och lyssna!

Arvsfondens ordförande hoppar in vid 42:17 och Valla IF är med från 50:30.

Byggvecka 3 över

Då var byggvecka 3 över. Närarenan är monterad, och ska bara få ett snyggt konstgräs med vår logo mitt på. Vi har även fått delar asfalterad och det går att ana vart resterande delar ska byggas. Kommande vecka blir det rivning av boulebana och förhoppningsvis montering av motorikbana.

Så spännande att se aktivitetsparken växa fram. Kul att så många stannar till och pratar gott om projektet. Ett lyft för hela Valla.

Byggvecka 2 slut - arena och insändare

Hej!

Då är byggvecka 2 över och byggarna tar en helg i skuggan kan tänkas. Under de två senaste dagarna har det grävts och bankats i grusplanen. Det gigantiska pusslet, även kallat närarena börjar ta form om än lite ostadigt. Men vi kan verkligen börja se lite former och nu kunna föreställa oss det fantastiska resultatet. Nästa vecka är det dags att asfaltera och det är närarnans position som avgör vart resterande delar i parken placeras.

Under veckan har vi även besvarat en insändare i lokaltidningen. Några idrottsföreningar önskar att flera idrottshallar byggs, och vi i Valla IP aktivitetspark svarar med att vi tror mer på spontanidrottande och tillgängliga arenor - precis som Valla IP Aktivitetspark.

Arenan anländer

En händelserik dag för projektet Valla IP Aktivitetspark. Vid lunch hade vi möte med den lokala pensionärsföreningen för att informera, samt ge möjlighet att ställa frågor. Senare under kvällen kom när-arenan på lastbil. Det var även stort för alla barnen som hade träning på närliggande gräsplan. Vi hade hoppats på att arenan skulle levereras redan igår, men på grund av lite oflyt med en färja kom den idag i stället. Tack Örjan Lindahl, Ekeby Gård för att du kunde undvara tid och maskin för att lossa allt material till oss!

En stabil grund att stå på

Under fredagen gjorde grabbarna ett kanonjobb med att få ut "stenmjöl" på grusplanen. Ser himla fint ut. Man kan nu även börja ana vart området för lekområdet med kullarna kommer att vara. Nu har vi goda förutsättningar att få till en riktigt bra aktivitetspark.

Marken förbereds

Idag anlände maskinen som har till uppgift att schakta grusplanen. Jobbet fortsätter imorgon men redan nu ses en stor skillnad. Sedan ska nytt ytlager på innan närarenan monteras nästa vecka. Mätningar och i passning på måndag, sedan leverans på tisdag om allt vill sig väl.

Följ arbetet med Valla IP Aktivitetspark på Facebook eller via vår hemsida www.vallaidrottsforening.se

Aktivitetsparken är möjlig genom ekonomiska stöd från Arvsfonden och EU medel via Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling genom Leader Södermanland och Jordbruksverket

Projektmöte

Idag hade vi genomgång med Unisports projektledare på grusplanen vid idrottsplatsen. Man håller på att mäta ut vart aktivitetsparkens alla "zoner" ska vara, och arbetet ska ligga till grund för det företag som under slutet av kommande vecka ska schakta av grusplanen och fylla på med nytt material.

Staketbygge

Vilken underbar start på projektet. Under lördagen den 18/7 samlades 32 barn, unga och vuxna för att tillsammans sätta upp det byggstaket som ska hindra obehöriga att gå in arbetsplatsen under byggandet av aktivitetsparken. På 1 timme och 30 minuter hade över 300 meter byggstaket satts upp.

Tack alla ni som deltog denna dag!

Idag skapade vi ett filmklipp som vi spelade in under dagen igår vid bygget. Filmen finns att se på aktivitetsparkens facebooksida.

Stöd till andra projekt

Att driva offentliga projekt, som marknadsförs på diverse hemsidor leder även till en hel del nya möten och kontakter. Sedan en tid tillbaka har vi haft lite mejlkontakt med Hultsfred Gymnastikklubb som även dem planerar för ett större projekt. Idag hade vi ett givande telefonmöte där vi berättade om våra projekt, och gav lite konkreta tips kring hur dem kan jobba vidare med bland annat tillgängligheten i deras kommande projekt.

Uppdatering 200703

Som vi skrivit tidigare skrevs avtal med Unisport den 11 juni. Sedan dess har vi nu skickat in avtal och rekvirering av en första utbetalning från Allmänna arvsfonden, och nu idag begäran om utbetalning från Jordbruksverket. Snart går vi in i nästa fas, med intäkter och kostnader som ska redovisas.

Inför bygget har vi fått i uppdrag att hitta lämpligt företag som kan hjälpa oss med byggstaket runt grusplanen. Vi har fått kontakt med flertalet företag som lämnat olika prisförslag, men ett företag föll oss extra i smaken, och förslaget är nu lämnat till Unisport som tar beslutet.

Snart byggstart! Ska bli så spännande. Vecka 31 kör vi igång!.

Avtal skrivet

Nu har vi positiva nyheter för Valla IP aktivitetspark. Igår torsdag skrev Valla IF under avtal med Unisport Sweden som kommer bygga vår fantastiska aktivitetspark. Planerad byggstart är vecka 31, och bygget förväntas pågå under 8 veckor. Grusplanen kommer självklart att spärras av under denna tid, och tillträde är strängt förbjuden. Detta påverkar så klart våra verksamheter som i vanliga fall använder grusplanen och boulebanorna.

Valla IP Aktivitetspark byggs med stöd från Leader Södermanland (EU-medel från Landsbygdsfonden) och Arvsfonden. Syftet med aktivitetsparken är att bidra till förbättrad hälsa för alla i Valla med omnejd, men särskilt för barn och unga samt barn/vuxna med funktionsnedsättning.

Alla papper på bordet

Hej,

nu har vi äntligen alla papper på plats och vi är nu redo att hoppa bort från administrativt kontorsjobb till att faktisk börja göra konkreta saker. Nu har vi planerat ett avtalsmöte, och i slutet på denna vecka hoppas vi kunna ha ett datum för byggstart.

Info inför byggmöte

Igår den 1 mars informerades föreningens två yngsta lag med föräldrar om den kommande aktivitetsparken. En kortare powerpoint visades och fokus låg på att informera om ytorna på aktivitetsparken och om tidsplanering. Självklart informerade vi om att aktivitetsparken blir möjlig tack vara Allmänna arvsfonden och Leader Sörmland som tillsammans stödjer projektet med nästan 3 miljoner kronor.

Ett grafiskt filmklipp på ca 1 minut publicerades idag på sociala medier, med utgångspunkt i att informera om finansiärer, entreprenörer och om ytorna i aktivitetsparken. På onsdag 4 mars är det byggmöte.

Under förgående vecka har kansliet på föreningen fått påringning av lärare från den närliggande skolan som haft frågor kring aktivitetsparken - anledningen? Jo skoleleverna pratar om aktivitetsparken, och lärarna har svårigheter att svara på frågorna. Därav önskade man lite information. Kul att aktivitetsparken engagerar! Vi har även kontaktas av den lokala tidningen Katrineholms Kuriren som skriver om att vi nu fått total täckning ekonomiskt.